Lumen eller watt, det är den stora frågan som diskuteras bland såväl ljusfantaster som nybörjare. Och självklart är det viktigt att den fordonsbelysning du köper faktiskt lyser effektivt, men det som många missar är tyngden i valet av ljusbild.
Om vi tänker på den klassiska uppsättningen av tre extraljus så är det väldigt viktigt att man väljer en kombination av ljusbilder på dessa tre. Inte bara för att ljusen ska ge så mycket ljus som möjligt, utan för att de ska ge rätt ljus. Vid en uppsättning av tre LED-extraljus så är det alltså det allra bästa att de två yttersta ljusen innehar en bred ljusbild, så kallad Driving Beam. Detta kompletteras med att ha en Spot-ljusbild i mitten, en så kallad Pencil. På så sätt har man täckt såväl längd som bredd och man undviker också att lamporna reflekterar fel och bländar dig som förare eller dina medtrafikanter.
Seeker är en lampa med kraftfulla dioder och häftiga positionsljus. Dess TIR-optik gör att tidigare nämnd felreflektion och spillljus minimeras och samlar istället ljuset där det faktiskt behövs. Dessutom är dom, jämfört med många andra liknande produkter på marknaden, en investering som inte kostar dig skjortan utan att för den delen dra ner på kvalitén.
Om det är så att du ändå inte vill ha extraljus (kanske av rent estetiska skäl), så uppmanas ändå var och varannan bilägare att se över bilens originallampor. Kanske behövs en uppdatering i form av kraftigare standardbelysning. Då är det viktigt att läsa på om LED-konvertering, och jag vill här understryka hur viktig rätt h7 sockel är för att ditt LED-kit ska vara så verkningsfull som möjligt.